Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MYTBI2008 | Temel Beslenme İlkeleri | Ders | 2 | 4 | 2,00 |
Önlisans
Türkçe
beslenmede yer alan enerji ve makrobesin ögelerinin (karbonhidrat, protein, yağ) sağlıklı beslenme ve vücut çalışmasındaki öneminin kavranması ve farklı yaş ve cinsiyete göre günlük enerji ve besin öğeleri gereksinmeleri ile bunları sağlayacak besin çeşit ve miktarlarını bilerek diyet örüntüsünün oluşturulması amaçlanmıştır.
Öğr. Gör. Mehmet Salih ÖTER
1 | Beslenmenin temeli olan besin öğeleriyle(karbonhidratlar, proteinler ve lipitler, vitaminler, mineraller) ilgili, kimyasal yapısı, özellikleri, sınıflandırılması, fonksiyonları, kaynakları, günlük alım önerileri gibi bilgileri öğrenerek beslenmenin temelini kavramayı başaracaklardır. |
2 | Besinlerin içerdiği besin öğelerinin cins ve miktarını belirleyerek değerlendirir. |
3 | Besinlerin yapısına uygun hazırlama ve pişirme yöntemlerini uygular. |
4 | Farklı yaş ve cinsiyete göre günlük enerji, karbonhidrat, protein ve yağ gereksinmelerini ve bunları sağlayacak besin çeşit ve miktarlarını bilecek ve diyet örüntüsünü bu açıdan yorumlayabileceklerdir. |
5 | Üç günlük bireysel besin tüketimi uygulayarak ve fiziksel aktivite kayıtları tutarak kendi beslenme durumlarını saptar. Günlük tüketilmesi önerilen besin ögeleri miktarlarıyla karşılaştırabilir. |
Yok
Yok
Beslenme, besin, besin öğesi gibi kavramların öğretilmesinin yanı sıra; karbonhidratların, proteinlerin ve lipitlerin yapısı, özellikleri, sınıflandırılmaları, fonksiyonları, kaynakları, günlük alım önerileri, eksik veya aşırı alımlarının vücutta oluşturduğu sağlık problemlerini içerir. Enerji, enerji metabolizması, enerji harcaması ve gereksinmesinin belirlenmesini içerir. Besinlerin; besin öğesi içeriklerinin, işleme-pişirme yöntemlerinin ve geleneksel yemek tarifelerinin; beslenme ilkeleri çerçevesinde laboratuarda uygulanmasını esas alır.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Beslenme ve sağlık arasındaki ilişki, yaşam için gerekli besinler | ||
2 | Karbonhidratın tanımı ve sınıflandırması | ||
3 | Karbonhidrat metabolizması, sindirim ve emilim | ||
4 | Lipitlerin tanımı ve sınıflandırılması | ||
5 | Lipid metabolizması, sindirim ve emilimi | ||
6 | Proteinlerin tanımı ve sınıflandırılması | ||
7 | Protein metabolizması, sindirim ve emilim | ||
8 | Ara Sınav- Nükleik asit | ||
9 | Enzimler ve Hormonlar | ||
10 | Vitaminler (Yağda eriyen vitaminler) | ||
11 | Vitaminler (Suda eriyen vitaminler) | ||
12 | Su ve Mineraller | ||
13 | Enerji | ||
14 | Bireysel besin tüketim kaydının değerlendirilmesi | ||
15 | Bireysel besin tüketim kaydının değerlendirilmesi | ||
16 | Final Sınavı |
Baysal, A. (2004). Beslenme. Hatiboğlu Yayınları:93, 10.Baskı, Ankara.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (saat) | 52 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |